tirsdag den 2. juli 2013

Københavner lopper

Torsdag havde jeg et par timer for mig selv, til at shoppe på strøget. Jeg kender midtbyen ret godt (læs: til husbehov), så jeg ville lige ud til Torvehallerne for at se, om Israels plads stadig var en byggeplads, som jeg huskede den, fra da jeg var der sidst i december. Israels Plads var stadig under ombygning, så jeg konkluderede, at der nok ikke ville være loppemarked på den plads dagen efter. Jeg har nu læst mig til, at ombygningen af pladsen først forventes færdig i 2014. Jeg købt en kop latté hos Agnes i Torvehallerne og tog den med på min videre færden.

På vej ned mod strøget, fik jeg øje på en genbrugsbutik i nærheden af Kultorvet. Kirkens Genbrug (Dan Mission). Det var en meget lille kælder, men jeg bevægede mig alligevel der ned, med min latté i hånden. Jeg fandt ikke noget særligt, men på en bøjle hang der et sæt tøj, som mest af alt mindede  om en cubansk dansedragt med et strejf af Afrika. Sættet kostede 40kr. så jeg valgte at købe det, alene af den grund, at det var en smule urban og anderledes. Jeg prøvede det først, da jeg kom tilbage på hotellet og utrolig nok, passede det perfekt. Det er en stor kjole, som ikke er syet sammen i siderne, der følger i stedet et par bukser med, som man skal have på inden under. Jeg fik associationer til et cubansk salsa outfit, hvor man har haft et stort underskørt på inden under, så kjolen rigtig kan strutte når man drejer rundt. Sættet kostede 40kr. så jeg synes det var så billigt, at jeg godt kunne tillade mig, at købe det, også selv om jeg måske aldrig ville finde en lejlighed til at tage det på. Jeg stiftede bekendtskab med gudedans, da jeg for et par år siden gik til cubansk lady styling.
Her er den video, som jeg tænkte på, da jeg så tøjet i genbrugsbutikken. En dans for havets dronning.

Torsdag aften var jeg ude i Fælledparken for at se og deltage i "Sommerdans," som denne dag havde (Vest) Afrikansk Club dance på programmet. Hvor ville jeg dog ønske, at vi i Aalborg havde sådan et arrangement om sommeren. Tænk at man kan deltage i gratis danseundervisning og fest flere gange om ugen og stifte bekendtskab med mange stilarter i løbet af sommeren. Det var så sjovt at se, hvordan folk i alle aldre morede sig sammen.

Lørdag var vores sidste dag i København, men vi havde lige tid til at nå omkring et par markeder. Min veninde havde spottet Boxland via en blog, så vi tog tidligt afsted for at finde det. Boxland er en lille oase af små pop up butikker, som alle er bosiddende i en lille container ( box ) på en parkeringsplads ved Carlsberg bryggeriet. Vi kom tidligt, så vi også lige kunne tage forbi bryggeriet og se den berømte Elefantport.

Der sad vi så på en bænk og indtog vores medbragte morgenmad, inden vi gik ned og så på Boxland. Det var en blanding af almindelige loppeboder og boder med fint designet krea. Det er en lille mini oase, men da vejret var gråt og kedeligt, tog det sig ikke helt ud, som jeg forestiller mig det ville. Er man til krea, lopper og nye tiltag, som "pop up" butikker, eller er man i nærheden, synes jeg bestemt at man skal tage ud at se, hvad Boxland byder på.

Efter vores besøg på Boxland, drog vi mod Sankt Hans Torv, hvor vi havde læst der skulle være et lille retro- loppe og vintage marked langs en mur på Guldbergsgade. Der var da også lidt retro, men der var ikke så mange sælgere den dag vi var der, så jeg nøjedes med at købe en MAC øjenskygge. Priserne var meget rimlige, selv for os sparsomme nordjyder. Der var bare ikke så meget at komme efter, denne dag.

Bagefter gik vi op på Nørrebrogade og så lidt på det kulturelle liv, som foregår der oppe. Det lykkedes mig at finde 2 halskæder med cowry skaller, i en butik, til 5kr. pr. stk. Så nu har jeg da vist nok skaller til at forsøge mig med noget hårpynt. Vi var osgå inde i en butik, som havde retro lamper i alle afskygninger og over alt i butikken. Det er helt sikkert en butik jeg vil anbefale andre lampe/ retro-interesserede at besøge. Vi tog en bus tilbage til vores hotel, hvor vi hentede vores baggage og chekkede ud, inden vi tog mod lufthavnen. Det lykkedes mig at få mine "københavner køb" pakket i trolleyen. Lidt havde jeg da fået købt på turen.
(nye bluser købt på Christiania og i New Yorker)

(Kaffe, diverse smykker og make-up fra Sephora, Glitter, Matas og Nørrebrogade)

(Genbrug og loppefund fra Kbh.)