fredag den 16. august 2013

Retro genbrug og massiv trafikprop!

På sådan en regnfuld og halv kedelig fredag aften, er det altså godt at man har Google. Der er ikke rigtig noget at se på tv, så jeg gik på blog jagt. På en af de blogs jeg fandt, var der et link til en tvudsendelse DR sendte sidste år. Som så mange andre programmer fra DR1 har jeg sjældent haft tid til at se dem, så det er dejligt at man kan finde de fleste gratis tilgængelige på deres hjemmeside.

Programmet der blev linket til hed "Besat af lamper" og ja, jeg har også en svaghed for lamper, dog ikke alle lamper, men de sjove og farverige af slagsen fra 60'erne og 70'erne. Jeg har et par kasser stående i kælderen, et par i krogene i min stue og hvor jeg ellers har fundet plads. Aller helst ville jeg jo gerne have dem alle sammen sat op, men der er ganske enkelt ikke plads.

Jeg synes lige i skal se programmet, før i dømmer mig. Nogen af os er bare besatte af lamper!


Nu vi er ved det med lamper, så sad jeg og kiggede de gamle Bo Bedre blade i gennem og faldt over en lille annonce for Eel-pot lamper. Jeg har nemlig en lille lampe i min samling af Retro lamper, som måske er en Eel-pot, måske ikke. En af grundene til, at den aldrig har været hængt op er, at stikket som sidder i enden af ledningen, ser ud som om, at det er et udenlandsk stik. Man kunne sikkert nok have klippet det stik af og sat den op, men.... Så mange lampeudtag har jeg heller ikke. Derfor har den bare lagt i et hjørne i ca. 10 år, på trods af, at den er rigtig fed!



Der er vist flere ting jeg er en smule besat af... En af dem er dåser. Kagedåser. Jeg går altid hen på hylderne med dåser i genbrugsbutikkerne, for at se, om der skulle være kommet nogle nye. I dag var jeg heldig. Efter at have været i 5 genbrugsbutikker i centrum og kun have fundet 2 dvd'er, så var det i den sidste butik, jeg fandt noget jeg ikke vidste jeg manglede, før jeg så det. Et sæt med 3 røde dåser med hvide tulipaner. Jeg købte også lige en af de gamle fuglebøger med, fordi jeg synes det er sådan nogle sjove små bøger, med de fineste fugle inden i, fra den tid, hvor man illustrerede med tegninger.
  
  
Som det fremgår af billedet, lykkedes det mig i dag, at få købt den nye udgave af bladet "Retro." Jeg har opgivet at bestille flere af de gamle blade hjem, da betalings-processen simpelthen er for besværlig. I stedet må jeg nøjes med de blade jeg allerede har købt og glæde mig over, at jeg trods alt altid kan købe de nye udgaver af bladet i Salling. Godt jeg fandt ud af det!


Efter at have købt bladet, gik jeg ned af Boulevarden. Jeg ville nemlig en tur i Butik 21 Retro Genbrug, som har været lukket i en periode her i sommer. Der var ikke kommet så meget nyt, men jeg kunne se, at de havde fået solgt noget siden jeg var der sidst, så det må betyder, at de stadig bliver godt besøgt. Jeg elsker at gå rundt der nede i deres lille kælder butik. Jeg kigger nøje på alle tingene, bare for at se, om der var noget specielt, jeg bare må eje. Men mest af alt går jeg der ned, fordi deres butik minder så meget om mit eget hjem. Måske ikke så meget butikken, men alle de ting de har stående. Det er jo en form for museum, præcis på samme måde, som jeg ynder at kalde mit eget hjem for et museum.  Gennem årene har jeg jo tillært mig en del viden om mange af de ting jeg ejer. Derfor er det også sjovt at gå rundt i den butik og høre hvad andre ved om tingene. Det må bestemt være et dejligt sted at arbejde og jeg kan godt misunde de frivillige, som arbejder i butikken! For mig ville det være en måde at kombinere hobby og arbejde. Jeg er helt sikker på at de hygger sig der nede og vrisser aldrig af kunderne eller rynker på næsen, for lige netop deres genbrugsbutik er helt unik og speciel. Det er nemlig et museum med hygge og atmosfære. En slags mindesamling til salg, hvor pengene går til et godt formål. Gid den butik aldrig må lukke!
  
  
 

 
 

Der havde været en tæt trafik i centrum, i al den tid jeg havde gået rundt der inde. Biler og busser fyldte godt op på Boulevarden, alligevel var det nemt nok at krydse vejen. De holdt nemlig ret stille alle sammen. Det skyldtes et færdselsuheld i Limfjordstunnellen midt i myldretiden. Jeg fandt ikke noget i Kirkens Genbrug.
 
Efter at have fundet dåserne i Genbrugsland på Kennedy Plads, gik jeg over mod bussen, velvidende, at den sikkert var forsinket pga. den tætte trafik. Men jeg var heldig, at der kom en bus med det samme. Sikke en tur jeg fik hjem. Det gik sådan set fint med at komme syd på, men hold op nogle lange køer der var blevet dannet hele vejen ud af Hobrovej. Foran Sygehus Syd, var folk lige frem steget ud af bilerne, fordi de ingen vegne kunne komme. Køen varede helt ud til Møllen, hvor der kom en kø fra motorvejsbroen samt en kø ved motorvejsafkørslen. Hold nu op. Jeg tror aldrig jeg har set så massiv en kødannelse i Aalborg før. Det stod på i mindst 3-4 timer efter uheldet var sket i tunnelen. Så vidt jeg ved, var der ingen personer der kom noget alvorligt til og alligevel skabte det så megen trafik i hele byen. Jo, der er vist noget om snakken. Vi har brug for en 3. Limfjords-forbindelse... Og som jeg siger, er jeg glad for ikke at være afhængig af bro eller tunnel.
 
 
Jeg ved godt at jeg købte film i går, men jeg kunne alligevel ikke lade være med at købe film i dag også. I dag var det julefilm jeg fik med hjem. Jeg elsker jo alt hvad der har med jul at gøre og samler da også julefilm og tv julekalendere på dvd. Surviving Christmas er en af de film, jeg vist nok har set, men ikke rigtig kan huske hvad handler om. Miraklet på Manhattan er til gengæld en af mine yndlings julefilm. Eller dvs. jeg har aldrig set det originale sort-hvid film fra 1947, men den kan jeg komme til at se nu. I skal næsten lige have lov at se, hvordan man lavede trailere dengang i 1947 (jeg lover, at der ikke er meget jul over den).
 

 
  
Nu vil jeg gå i seng velvidende om, at i dag er den sidste officielle dag i min ferie for denne gang. I morgen har jeg en hel del på programmet og det starter med et loppemarked, så det er med at stå op i god tid!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar