fredag den 4. oktober 2013

Ny genbrugsbutik i Svenstrup

Endelig kom dagen, hvor den store genbrugsbutik skulle åbne i Svenstrup. Dan Mission har nu fået Nordjyllands største genbrugsbutik på 1750 m2. Butikken ligger i Svenstrup, som jo kun er en spytklat fra hvor jeg bor, men jeg kommer sjældent i Svenstrup, af den ene grund, at jeg skal betale 10kr. ud over mine normale 2 zoner i mit buskort, for at tage der ud. Nu hvor den nye genbrugsbutik er åbnet der ude, vil jeg nok overveje, om ikke det var de 10kr. værd, en gang i mellem. I dag kørte jeg der ud med min mor, far og mormor. Jo, vi er skam rigtige loppe-shoppere i min familie og jeg endte selvfølgelig med at være den, som købte mest.

Butikken var stor og jeg synes den var lidt uoverskuelig, da de havde inddelt tingene på en lidt mærkelig måde. Først da jeg havde været hele butikken rundt, begyndte det at give en lille smule mening. Til venstre for indgangen var et område med tallerkener, glas, krus, fade og andre køkkenting. Ved siden af "Køkkenafdelingen," var der kassettebånd, lp'er, cd'er, vhs film, dvd'er, bøger og blade. da jeg så de mange vinyl singler slog det mig pludseligt, at mange af dem faktisk ville kunne blive nogle fantastiske plakater, hvis de blev sat i en ramme. Der stod også nogle store atlas, som kunne blive nogle fine plakater. Jeg selv samler jo på gamle spilleæsker, som var ment som kunst/ malerier.



Desværre har jeg så mange nu, at de ikke rigtig kommer til deres ret. Måske finder jeg en bedre løsning til dem en dag, i hvert fald har jeg ikke plads til mere på væggene.

Disken man betalte ved var lige inden for døren til højre og over for den havde de lavet en lidt underligt område med en sulky, som stod i noget halm. I det halm havde de forsøgt at være kreative med et lille retro område, men jeg syntes det slog helt fejl, at opstille plastikbøtter og kulørt plastik på den måde. Man fik ikke rigtig øje på tingene der nede i halmen og nå ja. Jeg kan igen ikke lade være med at undre mig over de priser de sætter på de plastikbøtter som godt nok har et farverigt låg, men ikke en eneste af dem var Erik Kold.

 

Ved siden af Sulky'en, havde de lavet et lille område med julepynt og der faldt jeg pladask for de gamle julemænd med glitter. Tænk sig. hele 33 stk. De bærer præg af at have været hængt op en del gange, men for mig tæller hvert lille nålehul, som patina, nostalgi og karisma. Jeg forstiller mig dem sidde side om side på en snor, som juletræspynt i samme stil som flagrankerne. Jeg elsker flagranker, i sær de gamle, hvor papiret er lidt gulnet. Derfor forestiller jeg mig at julemændene kunne blive så flotte på et juletræ en dag. Desværre har jeg fyldt min lejlighed med store møbler, så der ikke rigtig er plads til juletræ. Men kommer de først på en snor, kan de også hænges op i et vindue, eller på væggen. Jeg synes at de minder om noget, man måske har pyntet op med i en butik "i gamle dage." Jeg kunne godt forestille mig dem hænge på rad og række ved en hylde med grynris eller hvidtøl. Åh hvor må butikkerne have været udsmykket fint den gang, om end det måske har været gjort sparsommeligt.


 

Ved siden af julepynten var der lidt legetøj. Jeg besluttede mig for at kigge i kassen med blandet legetøj og fandt de fedeste gamle træklodser. Der er ikke et helt alfabet, men med lidt snyd kunne jeg da lige få stavet mit navn. Jeg har ikke meget plads, men jeg har et lille projekt i ærmet, som har med en ramme med bred kant at gøre og den brede kant, kunne faktisk godt gå hen og bruges som hylde til nogen af klodserne.


I venstre side af butikken var der en masse møber, lamper og billeder, mens der i højre side var tøj. Jeg kigger normalt ikke efter tøj, men da jeg fik øje på en sjov retro kjole, kunne jeg alligevel ikke lade være med at prøve den. Jeg har et par andre retrokjoler. Jeg har sjældent brugt dem, men til familiefester kan jeg godt finde på at tage dem på. Den her kan måske bruges til jul, eller måske før, men festlig er den i hvert fald.

 
Langs væggen bag disken havde de en reol med nogle ting, som de selv mente var lidt specielle (tror jeg). De havde 3 Figgjo Flint "Daisy" tallerkener til 50kr. pr. stk. og 2 kopper med underkop til 95kr. pr. sæt. Jeg er jo samler på budget og vil ikke betale så meget for tingene, så jeg lod dem stå. I stedet for fandt jeg en Figgjo Norway kaffekop med underkop til 5 kr. i køkkenafdelingen. Jeg kiggede tallerkenerne i gennem en ekstra gang, inden jeg gik hen for at betale. Det var godt jeg gjorde det. For der fandt jeg en rigtig fin svensk tallerken fra Gefle, i designet "kryss." Det er første gang jeg har set en tallerken med gult mønster, i en genbrugsbutik. Jeg drømmer om at finde en masse forskellige mønstrede tallerkener, bare sådan for sjov skyld. Både fordi de er sjove, men også fordi de pynter og fordi jeg elsker farver.

 

Jeg købte også et par bordskånere/ lysduge.




Det var første åbningsdag for Dan Mission i Svenstrup. De bød på rød løber, gratis kaffe og kage. Der var nu kke mere kage da vi kom; men der havde vist også været rigtig mange kunder på denne første dag.

I lørdags var jeg jo til 1 års fødselsdag hos "Butik 21 retro genbrug." Der var et indslag om deres fødselsdag i de lokale nyheder samme aften, så jeg vil hermed give jer muligheden for at se hvordan den bedste retro butik i Aalborg ser ud. Indslaget fra retro butikken starter 3 min. inde i klippet!

4 kommentarer:

  1. Vil give dig belt ret i, at det er en spændende genbrugsbutik at "ose" i :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, desværre kommer jeg der ikke så ofte, da det kræver "tillægsbillet" med bussen... Men jeg vil ikke udelukke, at jeg nok gerne vil ofre den tillægsbillet lidt oftere her i det nye år... For jeg ærger mig over, hvis jeg skulle gå glip af noget :)

      Slet
  2. spændende læsning. Vi har åbnet ny genbrugsbutik på Frederikstorv nr. 1 i Aalborg Midtby. Egentlig er det et forsøg på at have fokus på mit kvarter i Aalborg Midtby. Måske er det noget for dig., De bedste hilsener Søren Maigaard Sportsdanser og Formand for Midtbyens Samråd.
    http://www.my-n.eu/da/node/16/neighbourhood/aalborg-midtby

    Mobil:22843098

    SvarSlet
  3. spændende læsning. Vi har åbnet ny genbrugsbutik på Frederikstorv nr. 1 i Aalborg Midtby. Egentlig er det et forsøg på at have fokus på mit kvarter i Aalborg Midtby. Måske er det noget for dig., De bedste hilsener Søren Maigaard Sportsdanser og Formand for Midtbyens Samråd.
    http://www.my-n.eu/da/node/16/neighbourhood/aalborg-midtby

    Mobil:22843098

    SvarSlet