tirsdag den 20. september 2016

Lav din egen Pumpkin Spice Latté

Selv om sommeren har varet et godt stykke ind i September, er det alligevel som om at det nu er blevet lidt køligere. Ihvertfald om aftenen. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg elsker pumpkin spice latté. Jeg ved at Starbucks allerede har solgt den i et par uger, men her får i nu en opskrift, så i kan lave jeres egen, noget billigere PSL.

Pumpkin Spice Latté

Pumpkin Spice Frappucino

Grundessencen i en pumpkin spice latté er krydderierne. En såkaldt pumpkin pie spice. Sådan et krydderi kan man vist ikke opdrive her hjemme, men den er rimlig simpel at lave selv. 


1 spsk. Kanel
1,5 tsk. Ingefær
0,5 tsk. Støt (eller revet) muskatnød
0,5 tsk. Allehånde
0,5 tsk. Støt nellike
En knivspids salt

Man kan spare mange penge ved at gå på udkig efter de store poser, som koster 10kr de fleste steder.

Nogle blander græskar i deres pumpkin spice latté. Selv om man godt kan købe græskar på dåse i de amerikanske afdelinger af supermarkederne, har jeg fundet et noget billigere alternativ. Man kan nemlig købe syltede græskar fra Samsø Syltefabrik (jo, den findes også i en øko udgave). Jeg brugte ca. halvdelen af glasset i den sirup jeg lavede.

Jeg blendede de syltede græskar til puré

Jeg brugte amerikanske målebægre til at måle mit sukker.

1,5 kop vand
1 kop sukker
0,5 kop brun farin
6 spsk. Græskarpuré


Først puttede jeg vand, sukker og brun farin i gryden under opkog


Da sukkeret var smeltet, rørte jeg græskarpuréen i gryden.


Til sidst tilføjede jeg pumpkin pie spice krydderiblandingen (jeg brugte det hele)


Jeg lod det koge op. Tog det af komfuret og filtrerede det ned i en stålkande, for at få eventuelle klumper siet fra.




Når det er kølet af kan det hældes på flaske eller glas. Jeg havde købt en lille flaske til 8kr i Ikea og brugte en lille tragt.


Jeg filtrerede det en sidste gang, for at være sikker på at det var godt filtreret.

Den lille flaske sirup burde holde i ca. En månedstid. Jeg nyder tanken om at jeg sparer penge, hver gang keg går forbi Starbucks og i stedet drikker min egen Pumpkin Spice Latté. Og når du først har lavet din sirup kan du bruge den til stort set hvad som helst. Isterninger, mælk, kold espresso og pumpkin spice sirup i blenderen, flødeskum og lidt revet muskat på toppen og så har du lavet din egen PSL frappucino. Jeg har også lavet et helt glas med pumpkin pie spice krydderiblandingen, som jeg bruger i mine boller mm.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar