mandag den 27. marts 2017

Flyttetanker og altandrømme

Jeg har pt. været genhuset i en "lånelejlighed" i knap 4 mdr. Jeg har fulgt godt med i renoveringen af min gamle lejlighed og forventer at flytte tilbage til maj, men må nok indse, at man aldrig kan vide sig helt sikker på, hvornår sådan et stort projekt kan stå helt indflytningsklar, men engang i maj-juni må den da være klar. Lige nu er byggefirmaet i gang med at gøre en blok færdig og min blok er næste i køen. Den første blok (af dem de bygger på pt), er nu næsten indflytningsklar og jeg fik i dag lov til at se en af de nyrenoverede lejligheder, som er indrettet lige som min. At gå fra en lille 2-værelses lejlighed til en kæmpe 4-værelses, er slet ikke til at forestille sig, men jeg kommer til at elske det.

Repos - Gæsteværelse - Køkken

Mit nye krea/ lagerrum med indgang fra stuen og et vindue ud på mit repos

Det eneste værelse jeg havde i min gamle lejlighed (og den lånelejlighed jeg bor i nu), var så lille, at der kun lige kunne presses en 3/4 seng og et skab der ind. Sengen står simpelthen i spænd der inde og jeg har altid hadet det. Til gengæld var stuen ret stor i forhold til andre lejligheder. Bare ikke stor nok til en som mig, som samler retromøbler, lamper, nips og planter. Stuen husede hidtil sofa, stort spisebord, stort skrivebord, 2 lænestole, 1 vitrineskab, 1 arkivskab og en kæmpe palisander reol, 3 blomsterkasser, 1 lille teak kommode mm. Med 2 ekstra værelser og et stort soveværelse, får jeg pludselig muligheden for at fordele møblerne lidt, hvilket har været tiltrængt længe. Arkivskabet og den store palisanderreol er blevet udskiftet med en teak kommode, men jeg håber på, at jeg en dag kan finde en lille teak skænk. Mit skrivebord ryger i det nye soveværelse, da det er der jeg har den gode udsigt og der jeg lægger min makeup.

Gammel soveværelse

Nyt soveværelse

Mit gamle soveværelse bliver et gæsteværelse, hvor min gamle sovesofa forhåbenligt lige kan være. Det andet og nye ekstraværelse skal være mit krea/ lagerrum. Jeg havde leget med tanken om at lave det til et walk-in closet, men jeg tror ikke jeg får brug for sådan et.

Nyt gæsteværelse

Størrelsen på køkkenet er det samme, som før, dog er det indrettet anderledes. Måske får jeg plads til et lille spisebord der ude, men det er ikke strengt nødvendigt, da jeg har et stort spisebord i stuen. På den modsatte væg af køkkenbordet, vil jeg sætte min køkkenbar op, så der er plads til kitchenaid, juicepresser mm. Oldemors køkkenskab kan stadig stå neden under og det fine Københavnerskab kan hænge oven over. Jeg får fransk altan, men det eneste som jeg kan bruge den til, er vist en lille altankasse med krydderurter.

Nyt køkken (mit får dog lys bordplade)

Københavnerskabet og køkkenrulleholderen skal naturligvis op igen

Mit gamle og højtelskede mintgrønne plastikbadeværelse bliver til et lysebrunt/ khaki "flise-helvede." Jeg hader fliser, og farven er da heller ikke blandt mine yndlings, så jeg skal helt klart have det pimpet. Heldigvis tror jeg at det gamle badeforhæng jeg købte i genbrug for 3 år siden, kan passe i min lille bruseniche. Det er både retro, næsten moderne og så passer det til de lysebrune fliser og så er farveskalaen vist lagt. Grønne blomster må kunne pynte på det værste.



Altanen er nok den, som gennemgår den største forvandling. Før var den overdækket og med en mur hele vejen rundt og i begge ender. Når jeg vender tilbage, er der ingen halvtag og kun en mur af brædder i den ene ende og ellers glas hele vejen rundt. Det findes der heldigvis råd for. Den er en smule mindre end den gamle altan, men de ting der før blot stod til opbevaring der ude, må der nu kunne findes plads til i krea/ lagerrum eller i kælderen, så der kun står det nødvendige der ude. Planter og planteopbevaring er nødvendigt, så jeg må tænke kreativt. Jeg har tænkt over nogle løsninger, som jeg tror ville kunne fungere der ude. For at lave lidt læ, som jeg ved bliver en nødvendighed, kunne jeg måske bruge en rumdeler fra Ikea. Desuden kan jeg hænge potter, altankasser mm. der på. Mit gamle læsejl med bøgehæk, kan dække for glasvæggen. Min gamle skillevæg kan stå op af den sorte trævæg, så jeg også kan hænge planter mm. der på. Mine 2 gamle og temmelig grimme hyndebokse bliver skiftet ud med en sort. Min plantereol fra Ikea er der stadig plads til. Måske bliver der endda plads til 2. Det må tiden vise. Om jeg nøjes med et grønt gulvtæppe der ude, eller vælger træfliser, har jeg ikke bestemt mig for endnu. Men jeg tror det ender med tæppet. Det matcher nemlig mine foretrukne plantekasser (10kr Ikea) og de nye parasol'er som jeg tror jeg får brug for. Da der var halvtag blev der ofter op til 40º der ude, så jeg tror det bliver nødvendigt med parasol. Jeg har også en rød parasol, som jeg aldrig har haft brug for før. Mine gamle Gjerløv Knudsen "Skopa" stole er så solskadede efterhånden, men man sidder fantastisk i dem. Sidste år købte jeg 2 nye i orange. De kan stables, så måske vil jeg lade alle sammen stå der ude, dog vil jeg nok dække dem med fleecetæpper, så de ikke bliver grimmere end de er. Sidste år købte jeg en grønt bord der ud til. De gule stole røg under flytningen, men jeg tænker at 2 klapstole vil være nok. For at udnytte pladsen bedst muligt til alle mine mange planter, må jeg sørge for at skaffe nogle altankasser som kan hænge på gelænderet. Jeg har 1 klapbord som jeg bruger til store planter, men måske vil det være en fordel med endnu et?!! Jeg får brug for kreative og pladsbesparende muligheder for planteopbevaring. Derfor har jeg købt 2 sæt med 3 lommer til planter, som enten kan hænges på skillevæg eller plantereol, bliver der brug for mere, kan en af ikeas plantevægge måske blive en mulighed. Åh ja, tankerne er mange. Der skal jo være plads til min lille "urban garden" med jordbær, mynte, krydderurter, brombær, kartofler, salat, bønner mm. foruden alle de blomster som skal tiltrække sommerfugle, humlebier og andre insekter, som jeg skal tage fine fotos af. Mit fuglehus skal også op igen, men det haster ikke. Det bliver tidligst til næste forår, at fuglene har tænkt sig at flytte ind. Jeg får også stikkontakt på altanen, men den er nok tiltænkt en markise. Jeg vil dog prøve at se om jeg kan undværre sådan en, i første omgang.

Min nye lejlighed går fra skillevæggen til enden af det sorte træ, hvor mit soveværelse er

Altanen set inde fra. Jeg skal finde en lille sofa med chaiselong, som kan stå i hjørnet

Altanen i 2016 - størrelsen på min gamle lejlighed

Altanen som den bliver til sommer (før gik den til nedløbsrøret)


Kan i formemme at jeg glæder mig??



Ingen kommentarer:

Send en kommentar