lørdag den 11. marts 2017

Storken er landet!

På denne tid af året, drømmer vi vist alle om at foråret skal komme, Alle går vi rundt og leder efter de små glimt af forårsbebudere, som er der ude. Allerede for 14 dage siden, gravede jeg en lille klump med vintergækker op og tog dem med ind i stuen. Den dag skinnede solen. Dagene efter har været grå våde og sågar med sne. På trods af snevejret, vågnede jeg i dag op til fuglefløjt.... Faktisk havde jeg svært ved at falde i søvn, da en sjælsom solsort sang serenader til kl. 3 om natten.


Endnu en forårsbebuder er ankommet. I søndags landede det første storkepar i Danmark. Et par timer forinden (lørdag aften) blev min nevø født. Om det er et tilfælde ved jeg ikke. Men et hyggeligt sammentræf er det ihvertfald.


Jeg havde fundet dette søde dynebetræk fra 70'erne til ham

For 15 dage siden såede jeg 4 forskellige slags chili samt ribstomat. Alle sammen fra frø, som jeg selv havde "høstet." Chilifrøene var ikke så gamle, så de var ikke helt tørre, da jeg såede dem. Men jeg tror godt der kan komme noget ud af dem alligevel. De første 3 ribstomatspirer er kommet op. Anisisop havde jeg stor succes med sidste år, så dem såede jeg også en del frø af og de er osgå allerede begyndt at vise tegn på at blive en succes. Bakken med chilicitron fra min hjemmedyrkede chiliplante i sommers, er den første spire også kommet igennem jorden. De frø såede jeg i en bakke, noget tid før de andre. Chili et vist generelt lidt langsommere om at spire, end andre frø.

Anis isop

Ribstomat

Citronchili

Jeg sår i forskellige slags plastikbakker, som er havnet i husholdningen via mademballage fra vindruer, cherrytomater, kager mm. Aller bedst er det, hvis der også er et låg til de gennemsigtige plastikbeholdere, men det er ikke et krav. Jeg har sat nogle af planterne ind i den lanterne, som jeg har købt til formålet. Meningen var at den skulle bruges til minidrivhus, så nu er den indviet. Flamingopladerne som fulgte med som beskyttelse af glasset, har jeg lagt i bunden, da det måske giver lidt varme til de små spire. Inden længe kommer solen forhåbenligt tilbage og så kan jeg begynde at plante nogle af tingene ud i potter og kasser.



Sidste søndag havde Plantorama tilbud på krydderurter til 10kr pr. stk. Det var nogle små planter, men jeg formoder at de vil vokse sig store, hvis bare de bliver plantet ud i noget mere jord. Jeg købte 4 forskellige mynter. Der stod ikke hvilke sorte de var, så jeg måtte udelukkende gå efter udseendet på dem.


I dag var det et strålende forårsvejr. Solen skinnede så fint på altanen, at jeg satte mig for at så og plante alt hvad jeg havde. I en tom æggebakke såede jeg 11 forskellige blomster. Jeg lavede en tegning over bakken og skrev ned, hvad jeg såede i de forskellige huller.


Her var det hjemmeavlede stedmoderfrø der skulle i jorden


I en anden bakke såede jeg dild og peberurt (sommer sar??). Jeg såede palmekål i en bakke for sig selv. I 2 glas der havde været salsa i, såede jeg lilla tomat og stilktomat.

Jeg har skrevet hvad jeg har sået under bunden

Kunne ikke stå for stedmoderblomsterne til 5kr. Hvidløget spirer lystigt. Må snart hente flere.

I de kasserede kasser på græsplænen, vokser hvidløg og andre gode sager, til fri  afhentning

Jeg delte de 4 mynter op og lavede 2 myntekasser ud af dem. I en 3. kasse strøede jeg blomsterne fra sidste års chokolademynte og orangemynte, i håbet om at de vil begynde at spire. Jeg såede dem i jorden fra en af sidste års myntekasser, så jeg satser på at sandsynligheden er ok, for at der kommer noget ud af det. Om ikke andet har jeg gjort et forsøg.



I Plantorama købte jeg også en citron timian og en rosamarin. Dem plantede jeg også ud i en lidt større potte, i håbet om at de vil vokse sig store og fine.

Jeg har haft 5 pelargonier til at overvintre indendørs. De er blevet friseret for tørre blade og er bu blevet sat på altanen. En af planterne var næsten død, men alligevel var der nogle små skud, så den er skam stadig i live.

Blåmejserne nød at der nu er flere steder at "hænge ud" på altanen


It's alive!

Jeg håber selvfølgelig at jeg kan få nogle fine blomster, krydderurter og tomater ud af de fine frø og planter. Mange af frøene samlede jeg på min altan sidste sommer. Jeg drømmer om at de små frø er blevet til fine planter, som jeg kan flytte ud på min nye altan, når min lejlighed forhåbenligt står klar til mig i maj måned. Hvor bliver det skønt at komme hjem igen.

Farmors duft nelliker ser altid lidt triste ud, men der plejer at komme gang i dem alligevel.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar